Monday, March 24, 2014

Dikir Barat FKIK Sakura di UNIMAS

Assalam dan selamat pagi bloggersss...

Entry kali ni saya nak stroy pasal pengalaman saya join dikir barat. Mesti korang tau kan yang dikir barat ni asalnya dari kelantan. Sepanjang hidup saya, tak pernah terpikir pun nak join benda ni. Masa mula-mula pemilihan dulu pun saya ingat nak join boria jak, lepas tu saya tengok ramai geng-geng saya join dikir, so saya pun ikut jak la mereka, sebab bagi saya, mencuba sesuatu yang baru tu lebih baik berbanding tak mencuba langsung.

Korang nak tau tak, dalam ramai-ramai 25 orang ahli kami, hanya seorang jak yang ada pengalaman berdikir, yang selebihnya zero pengalaman, tambahan pula tiada seorang pun yang mahir main alat muzik. Yang lebih uniknya lagi, tukang karut kitorang bukannya pure kelantan, dia dari sabah..hahaha pelik-pelik, yang juara pula ada chinese dari perak, dan awak-awak pula dari seluruh negeri kecuali kelantan,sarawak dan perlis.

Mula-mula berlatih tu, kitorang tak tau nak buat apa, so kitorang belajar nyanyian jak la dulu. Sehingga la seminggu sebelum pertandingan tu, ada seorang budak lelaki dari kolej kediaman sebelah yang tawarkan diri nak ajar kitorang. Perasaan saya masa tu, ya ampun syukur sangat-sangat sebab ada yang sudi nak ajar. Bagi saya, menang tu saya dah tak peduli dah, sebab yang penting kitorang dapat buat persembahan yang baik dan tidak memalukan. Dalam seminggu tu la kami bertungkus-lumus untuk belajar pelbagai jenis bunga dikir dan ditambah lagi dengan nyanyian baru untuk ending dikir kitorang, semua tu idea dari Encik Irfan iaitu sifu kitorang, tak terbalas jasanya tu oleh kami.

Lagi satu, rupa-rupanya kami adalah satu-satunya kumpulan dikir yang semuanya wanita, dan kolej lain pula semuanya lelaki. Hanya 4 kumpulan dikir dari beberapa kolej kediaman saja yang menghantar wakil untuk pertandingan tu, antaranya termasuklah Sakura, Cempaka, Bunga raya, dan Tun Ahmad Zaidi. Kalau diperhatikan, pengdikir-pengdikir dari kolej lain memang superb. Kitorang hanya mampu bertepuk tangan dan kagum tengok mereka buat persembahan.
Kolej Kediaman Sakura

Kolej Kediaman Cempaka

Kolej Kediaman Bunga Raya (brc)

Kolej Kediaman Tun Ahmad Zaidi (taz)

Walaupun banyak masalah yang kami hadapi masa petandingan tu, tapi itu tidak mematahkan semangat kami untuk terus buat persembahan. Bermula dengan alat muzik, hinggalah masalah dengan suara kitorang yang tak berapa dengar time berdikir, entahlah maybe microphone tu ada masalah kot. Tapi apa-apa pun, past is past. Yang penting kitorang dah buat yang terbaik. Owh ya, korang nak tau tak, sepanjang kitorang berlatih tu kan, kitorang tak pernah pun guna alat muzik yang sebenar seperti gong, rebana ibu, rebana anak dan marakas. Kitorang hanya gunakan alat-alat yang ada disekeliling jak. Nak tau tak apa benda tu? cuba la teka~ hehehe.

Walaupun hanya mendapat tempat keempat dari empat penyertaan, tapi kitorang rasa lebih istimewa sebab Sakura dapat buktikan yang kitorang pun boleh sertai persembahan yang mana pihak lawannya semua lelaki. Si sifu pula tak henti-henti bagi kata-kata semangat. Ayat yang selalu dicakapnya ialah "Layan Jer". Ayat tu dah jadi macam satu trademark pula. hehehe.

Sekarang ni, pertandingan dah habis, biasanya kalau malam-malam tu kitorang selalu berlatih sampai pukul 12 atau kurang dari tu. Jadi, kitorang rasa lain macam pula kalau tiada latihan. Seriously saya katakan, berdikir ni memang best, enjoy jak kita rasa.

Ok la tu jak entry untuk hari ni..Jom layan beberapa gambar kitorang kejap...hehehe







Antara geng-geng yang sanggup datang untuk bagi sokongan kat kitorang. Sempoi la dorang ni, sanggup dorang datang dari jauh dengan membawa banner lagi untuk menyokong, banner buatan sendiri tau.

Bye dan Wassalam ^_^


No comments:

Please..Leave Your Name Here...