Saturday, September 14, 2013

Kerenah Budak-budak

Assalam dan selamat malam..

Baru jak tadi saya tengok video terbaru dari Matluthfi, tajuknya adalah "Mengajar Kanak-kanak Riang". Masa tengah kusyuk menonton tu, tiba-tiba saya teringat pula dengan gelagat adik-adik saya yang suka banyak tanya. Kadang-kadang sampaikan saya pun rasa malas nak jawab soalan mereka tu, tapi bila teringat mereka tu masih lagi budak-budak yang perlukan bimbingan dari orang besar, tidak sampai hati pula saya nak abaikan persoalan mereka.

Sebelum saya cerita lebih lanjut tentang entry ni, saya rasa video ni patut ditonton dahulu oleh kamu kamu dan kamu...

Tajuk : Mengajar Kanak-kanak Riang

Video di atas ni sebenarnya ada kena mengena dengan entry saya kali ini.

Betul juga kata-kata matluthfi ni. Budak-budak lelaki la terutamanya, mereka ni lebih banyak kerenah berbanding budak perempuan. Hyperactive, banyak tanya dan tidak pandai duduk diam, macam adik lelaki saya la.

Hendak dijadikan cerita, masa bulan puasa hari tu, memang normal la kan kalau kita sekeluarga berpuasa. Tapi ada satu hari tu saya tidak berpuasa sebab ada "penyakit" perempuan. Adik lelaki saya tu pula asyik-asyik tanya tentang kenapa saya tidak puasa. Saya nak jawab pun macam rasa segan. Tujuh hari saya tidak puasa, tujuh hari tu juga la dia tanya benda yang sama, adehhhh pening saya jadinya. Lastly, dia tahu juga daripada cikgunya. Adoi budak-budak ni, macam-macam ragam, tapi lucu.

Bukan tu saja, asal tengok TV jak, mesti mereka akan tanya something. Sampaikan saya rasa geram. Ya la, saya ni biasanya tidak berapa suka diganggu terutama kalau menonton. Soalan yang selalu mereka tanya adalah tentang maksud-maksud perkataan. Contohnya macam ni...

Dialog 1
Adik : Kak, apa tu menantu?
Saya : ermm menantu tu maksudnya, kalau kau kahwin nanti, orang yang kau kahwin tu la digelar menantu. (sambil kunyah nasi)
Adik : oooo....tapi apa tu menantu?
Saya : Menantu tu isteri mu atau cewek mu la nanti. 
Adik : oooo....

Adeh, saya yang pening nak jawab soalannya tu, entah la faham ke tidak budak ni...

Dialog 2
Adik : Kak, apa tu lempang?
Saya : maksudnya tampar la. Kenapa kau tanya?
Adik : Tidak la, tadi ada di TV tu cakap lempang.

Memang budak-budak sekarang ni makin bijak. Apa tidaknya, kalau bab-bab teknologi atau gadget, mereka memang terer, tidak perlu diajar, akan pandai sendiri, tapi kalau bab-bab tanya maksud tu, adeh kita yang besar ni jadi pening sebab melayan kerenah mereka tu.

Kadang-kadang kat rumah tu, saya pula yang jadi kamus mereka. Tanya tentang itu ini. Kalau mereka faham sekali, tidak apa la. Tapi kalau asyik-asyik tanya benda yang sama, kita pun boleh geram juga jadinya, kan... Apa-apa pun, best juga la layan kerenah mereka ni sebab tidak bosan. hehehe

Baiiii dan Wassalam

No comments:

Please..Leave Your Name Here...