Sunday, December 30, 2012

Cinta Islamik


Assalam dan tengah hari my blog..
Pernah tengok tak movie Ketika Cinta Bertasbih? Best kan wayang tu. Apa tak nya, itu kan hasil karya Habiburrahman El Shirazy. FYI, hari tu beliau ada datang kat IPTA saya, rasa terharu sangat-sangat sebab dapat jumpa dia depan-depan mata. Dan beliau juga ada menyampaikan dua buah puisi khas buat Gaza, rasa sebak dan hampir mengalir air mata ni time dengar dia berpuisi, sungguh indah pengahayatannya. Ok, berbalik kepada berkenaan karyanya, semua hasil karya beliau memang sangat memberi pengajaran dan terdapat unsur-unsur keagamaan yang patut kita ketahui melalui cerita-ceritanya tu. Lagi pun, cerita beliau ni banyak berunsurkan cinta Islamik. Ya la, kan sekarang ni banyak sudah cerita-cerita cinta yang lebih kepada nafsu dan keseronokan semata-mata terutama dalam kalangan remaja masa kini. ish ish ish apa nak jadi la masyarakat sekarang ni.
Tapi kali ni, saya bukannya nak story mory tentang cerita Ketika Cinta Bertasbih. Itu hanya selingan atau mukadimah saja. 
Actually saya nak story tentang satu drama sinetron iaitu Dari Sujud Ke Sujud.
Saya belum tengok lagi cerita ni sebab saya tak tau pun kewujudan cerita ni. Hingga la saya terjumpa video lagu tentang cerita ni di youtube. Mula-mula saya cuma nak dengar-dengar sambil santai-santai saja lepas buat revision for final exam. Lepas tu, saya terus jatuh cinta dengan lagu ni. So, saya pun pergilah tanya dengan Mr.Google tentang sinopsis cerita ni. Then, baru saya perasan, rupanya cerita ni macam hasil sambungan daripada Ketika Cinta Bertasbih. Pelakon-pelakonnya pun orang yang sama cuma ada pelakon tambahan sikit.
Ok, kat bawah ni adalah sinopsis cerita Dari Sujud Ke Sujud, korang baca la... hehe tapi bahasa dia ada keindonan la sikit. Kalau Tak paham, ala korang google translate saja, macam tak biasa kan..hehe
DAARUL Quran, Wangen, Polanharjo, Klaten masih dalam asuhan Ustadz Azzam (Kholidi) dan Anna (Oki Setiana), istrinya. Kyai Luthfi, ayahanda Anna, masih menginginkan hidup beribadah di samping Masjidil Haram.
Azzam dan Anna dibantu Mujab, pamannya, menjadikan pesantren sebagai tempat belajar, bertanya, berteduh, dan tempat mencari perlindungan bagi masyarakat luas.
Suatu hari pesantren kedatangan seorang gadis yang tampak begitu ketakutan, Shofia (Marshanda). Shofia mengadukan permasalahannya pada Azzam dan Anna, karena ia telah dinikahkan dengan Syamsun Niam tanpa sepengetahuannya.
Shofia merasa dizalimi, Akad nikah telah dilangsungkan tanpa persetujuan darinya. Ia menolak akad nikah itu. Ia tidak suka dengan Niam. Shofia meminta perlindungan pada pesantren dan ingin tinggal di sana.
Pesantren mencari klarifikasi. Ternyata, orangtua Shofia memiliki alasan kuat. Tujuannya adalah memisahkan Shofia dari Niko yang seorang berandalan. Namun Shofia tetap memilih Niko. Makanya Pak Sunar, ayah Shofia memaksa Shofia menikah dengan Niam.
Shofia dijemput paksa dari pesantren. Karena pihak pesantren merasa tak punya hak untuk menahan Shofia, akhirnya Shofia dilepaskan. Orangtua Shofia memulangkan Shofia ke rumah Niam.
Tak mau terus bersama Niam, Shofia pura-pura gila. Ini mempermalukan keluarga Niam, sehingga orangtua Niam menganggap Shofia tak layak dijadikan mantu. Namun Niam yakin Shofia hanya pura-pura gila. Merasa harga dirinya telah diinjak-injak Shofia, Niam bertekad menaklukkan Shofia.
Niam menuduh pesantren mencuci otak Shofia. Azzam dan Anna membantah. Mereka tidak takut meski Niam mengancam akan melaporkan masalah ini ke polisi.
Shofia yang pura-pura gila kabur menemui Niko. Hal ini tidak disia-siakan Niko. Ia berniat menodai Shofia.
Sementara Azzam dan Anna pun sebenarnya tidak bebas dari masalah. Anna yang hamil tua terpaksa melahirkan secara premature gara-gara Azzam menghindari pengendara motor yang ugal-ugalan. Akibat kejadian itu, bayi Anna tidak terselamatkan.
Anna terguncang. Masalah semakin pelik saat bisnis eskpor mebel Azzam ke Australia mengalami masalah. Azzam menderita keruguan besar dan terancam harus membayar denda besar. Bahkan rumah Kyai Luthfi terancam disita bank.
Ilyas (Dude Harlino) dan Husna (Meyda Sefira) tak luput dari konflik. Ilyas sempat menjatuhkan talak pada Husna. Azzam berusaha keras mendamaikan keduanya karena tak mau rumah tangga adiknya menjadi contoh buruk bagi masyarakat.
Biaya perawatan jantung buatan Husna ternyata sangat mahal. Ilyas sudah menjual tanah milik orangtua untuk perawatan. Ibu Ilyas meminta Ilyas untuk menceraikan Husna. Namun Ilyas enggan, karena Husna tidak bersalah.
Husna yang mendengar itu mengadu ke rumah Azzam. Ilyas meminta istrinya pulang. Kalau sampai shubuh tidak pulang, maka talaknya jatuh. Husna minta dijemput. Tapi Ilyas yang emosi minta Husna datang sendiri. Sampai Shubuh menjelang, Husna tidak pulang. Ilyas menyesal, berniat rujuk. Tapi ibunya tidak setuju.
Pada saat bersamaan, Ilyas menolong seorang gadis yang sekarat di tengah hujan. Ilyas membawa ke RS dan bahkan mendonorkan darahnya. Vivi (Asmirandah), nama gadis itu adalah seorang dokter Pusat Kesehatan Pesantren yang telah diperkosa Niko.
Terkesan dengan kebaikan Ilyas, Vivi bertanya apakah Ilyas mau menikahinya. Ilyas terkejut. Terlebih saat itu hubungannya dengan Husna sedang tidak baik.
Masih ada Haji Samingan yang sering menyesatkan masyarakat dengan memberikan fatwa-fatwa menyimpang. Seperti shalat tidak perlu wudhu, juga daging anjing dan ular itu halal.
Kalau nak tau cerita selanjutnya, korang pergi la download..hehe
Kat bawah ni pulak lagu tema cerita tu...
Dari Sujud Ke Sujud (Lagu OST)
Bagaimana ku jelaskan cinta
Karna itu tak dapat dijabarkan
Sesuatu yang indah terlahir dari rasa
Dan rasa itu karunia ilahi...
(Dari sujud ke sujud)

Bagaimana ku jelaskan cinta
Bila malu selalu melandaku
Semua rasa itu malu rasa bahagia
Takut dan cemburu pun karunia ilahi...

Dari sujud ke sujud
Sejuta doa ku lantun untuk cinta
Dalam hati anak-anak manusia hablumminannas

Dari sujud ke sujud
Ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih...

Bagaimana ku jelaskan cinta
Karna itu tak dapat dijabarkan
Sesuatu yang indah terlahir dari rasa
Dan rasa itu karunia ilahi...

Bagaimana ku jelaskan cinta
Bila malu selalu melandaku
Semua rasa itu malu rasa bahagia
Takut dan cemburu pun karunia ilahi...

Dari sujud ke sujud
Sejuta doa ku lantun untuk cinta
Dalam hati anak-anak manusia hablumminannas

Dari sujud ke sujud
Ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih...

Dari sujud ke sujud
Ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih...

Subhanallah
Subhanallah
Subhanallah
Dari sujud ke sujud

Tambahan lagi, korang tengok la juga cerita tentang Dalam Mihrab Cinta. Cerita tu pun best juga tau and sedih.


Ok la, selamat melayan cerita cinta Islamik...

Wassalam.. ^_^

3 comments:

Poi Blogger said...

suke crita cmni,, ehhee

Aisyah Qaisyiah said...

best kan cerita2 ni, ada unsur pengajaran

JajaLee said...

I suke rado tu!ahahahha hensem!,,
Www.jajalee.com;)

Please..Leave Your Name Here...