Thursday, October 25, 2012

Ilmu Perlu Dikongsi Bukan Untuk Dibuat Khazanah


ada apa dengan tajuk saya hari ni ya???
ermmm actually saya nak story tentang ilmu yang ada pada diri kita. memang x dinafikan semakin ramai pelajar pintar dan geliga dalam dunia, tapi pelajar yang boleh berkongsi ilmu dengan kita sebenarnya x ramai. mungkin bukan sebab mereka kedekut macam haji bakhil, tapi mungkin ada sesetengahnya yang x tau cara nak kongsikan ilmu tu dengan orang sekelilingnya. macam saya la, saya x la jugak nak kata yang saya ni pandai, ilmu yang sikit2 tu ada la, klu x, mana la saya dapat belajar kat universiti ni. saya ni sebenarnya ada niat nak kongsi ilmu yang saya ada cumanya saya susah nak terangkan dalam pemahaman yang jelas terhadap kawan2 saya. kadang2 susah jugak hati saya ni sebab x dapat menerangkan maklumat tu dengan lebih jelas.
tapi ada juga sesetengah hamba Allah yang lebih suka simpan ilmu tu untuk diri dia sorang saja. mungkin dia takut disaingi agaknya. ish3... sikap tu x baik sebenarnya, ilmu tu xkan berkembang kalau x dikongsi dengan orang lain. semakin banyak ilmu yang kita kongsikan, semakin bertambah2 ilmu tu di dalam otak dan dada kita. then dari kita saja macam mana nak memanfaatkannya.
 
apa la gunanya kita dapat markah straight A setiap subjek, tapi ilmu yang ada pada kita sebenarnya x berkat. ermmm itu lagi bahaya. apa yang saya maksudkan x berkat adalah MENIRU la, apa lagi. ya la, zaman sekarang ni kan banyak teknologi canggih, macam2 perkara orang boleh buat untuk jadi yang terbaik termasuklah meniru. itu hanya merugikan diri sendiri saja. so, kurang2kan la meniru.
 
apa-apa pun, itu semua adalah depends dari kita untuk memilih, sama ada nak kongsikannya atau buat ikut cara tersendiri..tapi ilmu yang ada lebih baik dikongsikan berbanding di simpan berkurun-kurun lamanya sehinggalah ilmu terkubur dalam diri kita. itu lagi merugikan. wallahualam.
 

No comments:

Please..Leave Your Name Here...