Friday, February 25, 2011

~MIMPI OH MIMPI~

salam n hai blogwalking....
hehe tiba2 pla kan cite psl mimpi ni...ya la kan sapa la yg x pernah b'mimpi...sedangkan Nabi-nabi kita pun pernah b'mimpi jgk...
actually entry tuk hr ni sy share ngan korang apa itu mimpi...ini bknlah tafsiran sy semata-mata tp sy merujuknya berdasarkan buku terbitan Erti Mimpi & Amalan Penawar Mimpi Buruk karya Mukhlas Syah. Segala tafsiran b'kenaan mimpi telah beliau catatkan dlm karyanya tersebut. Tujuan sy nak wat entry mcm ni bknlah nak mencetak rompak hasil karya org...cuma nak share jak...hehehe

orait...sbnrnya mimpi kita ni ada 3 jenis, bg sesiapa yg dah tau 2 bgs la n bg yg xtau pla, meh cni sy tlg bgtau kan..klu korang nak, 3 jenis mimpi kita adalh :
 mimpi yg baik sbg berita gembira dari Allah S.W.T
 mimpi seorang muslim yg dialami olh dirinya sndri
 mimpi sedih yg berasal dr syaitan
Kita dibolehkan utk menafsir mimpi dan ianya m'jdkan hati kita tenang khususnya setelah b'mimpi. Tenang yg dmksdkan d cni adlh apabila kita b'mimpi tentang kebaikan, mksdnya ia m'bwa khabr gembira tetapi jika mimpi kita adlh tidak baik, alamatnya kita diberi peringatan agar b'hati2 dlm apa jua situasi. Contohnya, jika b'mimpi gigi d bhgn atas patah atau t'cabut, mksdnya slh seorang ahli t'dekat kita akan meninggal...wallahu'alam...
Oleh itu, dgn mengetahui erti mimpi t'sebut m'jdkan kita agar lebih b'hati2 dan b'waspada serta m'perbanyakkan doa dan mohon perlindungan kepada Allah S.W.T...

Ini adlh perkara2 yg perlu kita lakukan setelah m'dpt mimpi baik :
      * memuji kebesaran Allah S.W.T. dgn m'bca alhamdulillah ke atas-Nya
     * merasa b'syukur atas nikmat yg d beri dan bknnya d sebut melalui mulut shj tetapi perlulah dibuktikan dgn perbuatan kita.

Manakala sekiranya kita b'mimpi buruk, kita perlulah :
     memperbanyakkan m'bca istighfar
     m'perbanyakkan amalan soleh
     b'tawakal kpd Allah S.W.T.
     m'perbanyakkan selawat kpd Nabi
     m'perbanyakkan sedekah
     menyerahkan diri kpd Allah S.W.T.
      sentiasa b'zikir dan m'rendah diri

Jd blogwalking... kita sbg mnusia yg lemah, b'ingat2 la antara 1 sm lain ek...bknnya apa la kan, kita digalakkan agar sentiasa b'waspada dan b'hati2 dgn setiap tindakan yg kita lakukan agar kita x menyesal d kemuadian hr pla... owh ya lg 1, kita tidak sepatutnya sm skali untk b'cakap prkataan "KALAU" sb itu mcm menolak takdir yg tlh ditentukan olh Allah S.W.T....sbnrnya Dia telah m'beri peringatan kpd kita cuma mnusia shj yg slalu lalai dgn setiap cara hidupnya....jd itu la shj entry yg sy nak sharekan kat kwn2 sume, harap kmu suka la ngan entry yg sy wat 2...hehehe^_^

No comments:

Please..Leave Your Name Here...