Sunday, February 27, 2011

Makanan Apa yg Ada Di Tawau???

salam n helo blogwalking n p'baca blog jgk...hehehe
awl2 pg sy dah on9 buka blog n fb...apa x nya, bosan kan, dah awl bgn pastu xtau nak wat apa, org rmh blm lg bgn...hehe
actually, entry hr ni sy nak b'celoteh psl mknn...mesti ada dah yg b'liur ni kan...hehe...
hehe bgni...klu kita sebut saja psl 1 tmpt ni iaitu TAWAU, mesti kmu akan t'ingat amplang,nasi lalap dan ais batu campur(ABC)....tawau adalh salah satu daerah yg berada d SABAH. Ramai dah yg tau bhw tawau ni adlh pusat pengumpulan mknn2 yg sedap2 dan lazat, walaupun x standard seperti mknn d kfc, mcdonald dan pizza hut, tp keenakan mknn d twu ni, mmg d jamin sedap sb klu kmu mkn sekali, sy pasti n sure sgt2, kmu mesti mau dtg b'kali2 lg...hehe(powernya ayat sy ni)....
ok sy mls dah nak b'celoteh2 panjang ni sb nnt kmu bosan pla kan...hehe..ok first sy nak tunjukkan la bbrapa mknn paling sedap d tawau..hehe..

ini adlh nasi lalap....campurannya adlh nasi putih, ayam goreng, sambal, kubis dan kacang panjang...nasi lalap ni byk d dapati d gerai2 dan restoran d tawau...tp lg sedap kan klu ayam goreng nasi lalap ni lbh besar dr tapak tgn kita, mcm restoran d blkg ofis sy, nm restoran 2 Selera Tanjung klu sy x silap...hehe mmg sedap nasi lalapnya kat c2....ini mknn rutin sy klu lunch d ofis....hehe

ok yg ni pla adlh martabak jawa...nm dia jak martabak jawa, tp mn2 bangsa pon pakar jgk wat mknn ni...tp bg sy lg sedap klu org jawa asli yg wat...sb klu org jawa, mmg pndai n pakar dlm hal masak memasak ni, sy tabik la sm dorang...hehehe...dlm byk2 daerah d sabah ni...sy lebih suka mkn martabak jawa d tawau jak sb mmg mantap rasanya drpd tmpt2 lain....hehehe

yg ni pla keropok amplang...d tawau jak ni ada...kat tmpt len xda ni...hehehe...amplang ni dperbuat drpd ikan tenggiri...tp klu nak m'gorengnya mmg cerewet ckt la keropok ni, kita kena lincah dan pantas m'gaulnya klu x nnt keropok ni xkan kembang...hehe...n lg 1, ms nak goreng amplang jgk...kita hnya perlu gunakan minyak tu untk sekali gorengan shj...nah mmg ssh kan nak wat...hehe

ni pla sanggar peppek(bhs bugis), bhs melayunya pisang goreng pukul...hehe lucunya nmnya klu d bhs melayukan....mknn sedap d mkn panas2 klu time ptg2 pastu hjn2...wah mmg sedap la pastu pekena lg dgn sambal belacan campur tomato...mmg mantap la rasanya....

gado-gado. ni pon sedap jgk ni...mama sy kata, "jgn mkn gado-gado terus nnt keluarga kita jd gado-gado jgk"(dgn sleng bugis)...hehe sbnrnya sy x brapa pa yg mama sy mksdkan, sekalinya sy pikir punya pikr, 0oo bru la sy paham...hehe almaklumlah, sy ni lmbt pick up ckt...haha..mama sy mksd kan jgn mkn gado-gado trus sb dia risau nnt kmi(anak-anaknya) khwn dgn org2 yg b'lainan bgsa...hehe...tp sy anggap itu sbg gurauan sj...biasa la kan , org2 tua dlu2 byk sgt teori2nya...haha


ini adlh bakso...kwn2 tau pa tu bakso???hehe mesti la tau kan...adeh...tp d zmn teknologi skrg ni, rasa bakso dah b'lainan2...tp mmg mantap la klu jawa jgk yg buat, mmg tiada tolok bandingnya la...hehe...skrg ni, ada bakso yg x brapa sedap, n ada jgk yg sedap, so kena pndai2 pilih tmpt la klu mau bli bakso...hehehe

ok...itu td psl mknn, ini pla sy nak b'cerita psl minuman yg ada kat tawau pla...hehe


ini la dia ais teler...ni sy blm pernah order lg ni...insyaallah sy akan order nnt...hehe...ni mknn/minuman(xtau ketegori apa) yg bru jak sy tau d tawau...hehe percuma sj org tawau tp bru tau ada benda ni d jual....hehe...org kata dia ni sedap...ermm mesti kmu t'tnya2 napa dia d nm kan ais teler???sb dia kan byk campuran, org kata klu mkn atau minum benda yg b'campur2, nnt kmu pening atau pusing2...jd teler 2 adlh bhs melayunya adlh pening atau pusing....hehe mcm2 kan nm minuman ni....

actually ada byk jenis ais batu campur (ABC), tp sy paling suka ABC Milo la...hehe...ini adlh ais yg digiling pastu d campur dgn serbuk milo yg byk...hehe ni la slh 1 fav sy....hehe..tp ada sesetengah gerai pla dorang cmpur dgn kacang merah, sy x suka pla klu ada kacang merah...jd sy akan bgtau dlu makcik2 kat gerai 2 supaya jgn campur kacang merah....hehe

ni pla adlh ABC Jagung...sy jarang order ni...hehe tp kwn sy la yg selalu order benda ni...ermm blh tahan la rasanya bg sy....hehe

ok tu sj la entry sy tuk hr ni...rasa lapar btl pla lepas celoteh psl mknn n minuman ni, sbnrnya byk lg mknn yg ada kat tawau ni, tp yg sy paparkan tu adlh bbrapa mknn n minumn yg sy selalu order jak...hehe...sy harap kmu dpt la merasa mknn dan minuman yg sy paparkan td...jgn sampai ada yg meleh air liur dah la...hahaha...k la sy nak g mengemas dlu...hehe ok kwn2 jgn lupa follow n komen sy punya entry ni ye....bye n salam^_^

No comments:

Please..Leave Your Name Here...